Den smarta staden organiserar sig

Postad av: SmartSthlm,

Den här bloggen handlar om arbetet med att göra Stockholms stad smartare och mer uppkopplad. Här kommer du att kunna läsa om arbetet med digital förnyelse och utveckling och om alla de insatser som görs för att nå visionen Stockholm världens smartaste stad till år 2040.

Vi inleder 2016 med att organisera vårt arbete på ett nytt sätt och vi startar nya spännande projekt.

Trycket på att offentliga tjänster ska erbjudas digitalt ökar konstant. Samtidigt får allt fler ökad kunskap om it och därmed ökade förväntningar på vad it ska bidra med och användas till. För oss som arbetar med digitalisering handlar det inte längre om att genomföra olika it-lösningar utan mer om att identifiera behov, se möjligheter och utveckling för hur verksamheter kan bli bättre på att ge service, i vårt fall till medborgare, företagare och de som besöker Stockholm.

Stockholm ligger långt fram när det gäller it-utveckling och digitalisering, såväl inom det offentliga som i näringslivet. Stockholms stad har under ett flertal år gjort ambitiösa satsningar för att digitalisera verksamhet och tjänsteutbud. I ett nästa steg är det nu dags att genomföra satsningar inom områdena sakernas internet, big data och öppna data.

Fokus i vårt arbete kommer därför att ligga på det som handlar om digital utveckling och förnyelse. Det är en utveckling som kommer att kräva nya kompetenser, och arbetssätt som kombinerar traditionella metoder med mer snabbfotade för snabb utveckling, nytänkande och innovation. Den kräver också en förmåga att se hur digitalisering kan leda till verksamhetsutveckling som i sin tur skapar samhällsnytta.

Klicka här för att se en video om förändringen.

/Ann HelleniusIt-direktör
Stadsledningskontorets avdelning för digital utveckling
Stockholms stad

Kategori: Okategoriserade


2 kommentarer

  1. Lars Holmström

    Utmärkt initiativ!, Transparens uppskattas,

    Toppen om möjlighet finns att prenumerera m h a e-post,

    Ps Mycket spännande utveckling vi befinner oss i.

  2. Göran Dahlstrand

    Glöm inte den digitala delaktigheten. Att alla grupper kan ta del av ert utbud. Min erfarenhet efter att undervisat hemlösa om internet är att många av stadens tjänster inte finns eller fungerar för människor som har digitalt handikapp.
    Att man kan boka sin socialsekreterare på nätet vore självklart. Att få information skuldsanering o.s.v borde också ingå…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments