Succé för Stockholms stad med digitalt fokus på SETT 2016

Postad av: SmartSthlm,

Med publikrekord, makerbord och fokus på den digitala skolsatsningen blev Stockholms stads medverkan på SETT-mässan i veckan en succé.

Mellan tisdag och torsdag gick SETT-mässan 2016 av stapeln i Kista. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation” och är Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet. I år firade SETT femårsjubileum, och Stockholms stad har varit med som arrangör sedan starten. Mässan är viktig ur rekryteringssynpunkt för lärare och skolledare och i år slog den besöksrekord.

I stadens monter F:42 fanns en green screen och ett så kallat makerbord på plats för att locka till dialog. Under dagarna hölls även 35 kortföreläsningar i montern. Stockholmslärare föreläste både där och i de stora konferenssalarna. Som på alla mässor ligger utmaningen i att få besökarna att stanna upp och komma in i montern.

Cecilia Göransson är samordnare på FoU-enheten och projektledare för SETT-mässan 2016 för Stockholms stad.

- Poängen är att göra något, inte bara att prata. Över aktiviteten kan man sedan inleda ett samtal. Det är väldigt många som har stannat till. Makerbordet och green screenen har lockat in folk i montern, sen när de väl är där kan man prata om annat, berättar hon.

Greppet verkar ha fungerat.

- Vår monter blev en supersuccé, den blev en snackis redan första dagen. SETT handlar inte om bara digitaliseringen utan om innovation, men eftersom mycket av det innovativa ligger inom teknik har vi i montern och i vår föreläsningssal lyft fram uttryck för olika delar av den digitala skolsatsningen i Stockholms stad, avslutar Cecilia.

Kategori: Okategoriserade


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments