Smarta trafikljus är bättre för miljön

Postad av: SmartSthlm,

Trafikstyrningen i Stockholm är en av de bästa i världen. Med målet om ett mer klimatsmart Stockholm prioriteras stombusslinjer vid trafikljus för att minska restiden med kollektivtrafik.

Det rullar många fordon på Stockholms gator. För att bussar i kollektivtrafiken ska hålla tidtabellen oavsett trafiksituation prioriteras de blå bussarna, de så kallade stombusslinjerna.

Det innebär att de bussar som ligger en minut eller mer efter tidtabellen kan få förtur vid trafikljusen.

Bussarna skickar en begäran till trafiksignalens styrapparat via bussens radiosystem, där avancerad teknik finns inbyggd i systemet.  Bussar spåras via GPS och utöver det har staden drygt 4000 detektorer i marken för att spåra av fordon – bilar, bussar, cyklar, spårvagn.

När bussarna får förtur vid trafiksignalerna blir restiden på bussen kortare och de minskade väntetiderna ger minskad miljöpåverkan.

Trafikkontoret prioriterar att ha ett väl fungerande system för kollektivtrafiken i Stockholm. Arbetet fortsätter med att ytterligare förbättra framkomligheten. Det sker, förutom genom åtgärder i signalstyrningen, även med utbyggnad av reserverade kollektivkörfält på strategiska sträckor och andra fysiska åtgärder i trafikmiljön.

Kategori: Okategoriserade


2 kommentarer

  1. När det gäller cykeltrafik finns fortfarande mycket att göra när det gäller trafikstyrning i Stockholm. Cyklande måste ofta stanna och trycka på knappar för att få passera, eller vänta tills det kommer en bil. När det gäller att nå miljömålen och framkomlighetsmålen kommer trafikstyrning aldrig att lösa problemen i Stockholm. Det enda som fungerar är att ställa om till energieffektiva och yteffektiva transportslag som kollektivtrafik och cykeltrafik. För att locka fler att cykla behövs en inventering och anpassning av trafikstyrning för cykeltrafiken.Läs mer om brister i trafikstyrning i cykeltrafik här. http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/06/anpassa-trafikljus-for-cykeltrafik-i.html

  2. Så sant om cyklandet i stan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments