”Att förstå snabbt förändrade beteenden och behov är den stora utmaningen”

Postad av: SmartSthlm,

Medborgarnas förväntningar och behov av digitala tjänster förändras väldigt snabbt. Att förstå dessa förändrade beteenden, det är den stora utmaningen för alla som arbetar med digital utveckling idag, sade Stockholms stads CIO Ann Hellenius under sitt första framträdande i Almedalen.

- Det är därför som vi måste arbeta med digitalisering på ett mycket mer snabbrörligt sätt. I Stockholms stad har vi lagt ner it-avdelningen och ersatt den med en ny avdelning för digital utveckling. Vi har även infört ett bimodalt arbetssätt där vi jobbar med digitalisering i två hastigheter för att bättre kunna fånga upp snabbt förändrade användarbehov, berättade Ann Hellenius under en paneldebatt om digitaliseringens roll för att utveckla Sverige.

Hon fick frågan vad som driver digitaliseringen i Stockholms stad:

- Det handlar ytterst om att utveckla smarta lösningar som förbättrar livskvaliteten var och en.

Per Mosseby, direktör på avdelningen för digitalisering på Sveriges kommuner och Landsting, SKL, menade att offentlig sektor som helhet halkat efter i digitaliseringen på många områden.

- Idag finns ett gap mellan vad medborgarna förväntar sig när det gäller digitalisering och vad de upplever att de faktiskt får, sade Per Mosseby.

- Ska vi klara servicen till medborgarna framöver så måste vi digitalisera. Det finns mycket kvar göra inom offentlig sektor, tillade han.

Kategori: Okategoriserade


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments