Innovation, kapital och god kommunikation – så blir Stockholm den smartaste staden

Postad av: SmartSthlm,

Stockholms växer så snabbt att staden måste vara ledande i att effektivisera sina processer genom digitalisering. Innovation, kapitaltillgång och god kommunikation är nyckelfaktorerna för att lyckas, säger Christer Forsberg Philip, chef på enheten digital förnyelse och Stockholms stads Chief Digital Officer.

Han deltog i en paneldiskussion om hur Sverige ska bli världsbäst på att utnyttja digitaliseringens möjligheter när Almedalsveckan på Gotland drog igång på allvar under måndagsförmiddagen.

- Staden växer runt 100 personer per dag. Tillväxttakten i sig gör att staden måste effektivisera i sina processer och bli en smart stad. Och där är digitaliseringen ett av viktigaste verktygen, säger Christer Forsberg Philip.

Christer Forsberg Philip pekade ut tre faktorer som avgörande för Stockholms stads ambition att bli världens smartaste stad:

- Innovation, tillgång till kapital och god kommunikation, det är de viktigaste förutsättningarna för att lyckas.

Flera deltagare i debattpanelen menade att Sverige som helhet idag ligger långt framme i digitaliseringsutvecklingen. Men Sverige har samtidigt halkat efter många andra länder när det gäller utvecklingstakten, påpekade Julie Améen, ansvarig för offentlig sektor it-företaget CGI.

- Men det klart, det kanske inte är helt rättvist att jämföra Sverige med utvecklingstakten i länder där man ännu inte kommit lika långt. Vi ligger å andra sidan på andra plats i världen när det gäller antalet startup-företag per capita, tillade hon.

Christer Forsberg Philip fick frågan vilken typ av nya smartare digitaliseringstjänster man kommer att få se i Stockholms stad framöver:

- Vi jobbar stenhårt med vår strategi att bli den smartaste staden i världen. Förhoppningsvis kommer det att resultera i exempelvis bättre trafikflöden och bättre anpassade medborgartjänster där vi kanske också river ner en och annan förvaltningsgräns på vägen.

Christer Forsberg Philip talade också vikten av nyfikenhet och att våga testa nya saker för att lyckas med digital transformation.

- Men det innebär att man också måste ha tillåtelse att emellanåt misslyckas, det gäller att skapa en kultur för det, vilket inte är alltför vanligt inom offentlig sektor.

Han fick medhåll av Göran Sundin, utvecklingschef på Skatteverket.

- När det gäller myndighetsutövande får det självklart aldrig bli fel, men tyvärr är det lätt att den inställningen smittar av sig även när det gäller verksamhetsutveckling, säger Göran Sundin.

Kategori: Okategoriserade


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments