Stadsbyggnadskontoret testar avancerad 3D-visualisering av byggprojekt

Postad av: SmartSthlm,

Så här kanske det kan se ut inom en inte alltför avlägsen framtid när Stockholmarna tar del av nya byggplaner i staden.

Mobilkameran riktas mot platsen där ett nytt byggprojekt planeras och då projiceras en 3D-modell av den planerade bebyggelsen in över mobilkamerans bild av den befintliga stadsmiljön.

Grundtekniken – augmented reality, AR eller på svenska förstärkt verklighet – är den samma som används i exempelvis den populära spelappen Pokémon Go.

I den test av AR-presentation som genomförts på stadsbyggnadskontoret kan man gå runt husmodellerna, studera dem ur olika vinklar och se dem i exakt den miljö där de är planerade att byggas.

- Fördelen med att använda augmented reality är att du hela tiden har en visuell referens till verkligheten när tittar på husmodellerna, säger Katarina Persson på Stadsbyggnadskontoret.

Hon och kollegan Kidega Carlsson är visualiseringsexperter och jobbar med olika typer av 3D-presentationer av byggplaner.

Ytterst handlar deras arbete om att konkretisera och ge en visuell fördjupning av hur planerad nybyggnation och stadsutvecklingsprojekt kan komma se ut i färdigt skick. Arbetet är inte minst viktigt som ett led i att vidareutveckla medborgardialoger och samrådsförfaranden och underlätta för stockholmarna att sätta sig in i och bilda sig en uppfattning om planerade nybyggnadsprojekt.

AR-presentation av planerade byggprojekt kan vara en väg att gå, menar Katarina Persson och Kidega Carlsson. Som ett första test av tekniken har de använt en modell av det planerade Nobelcentret på Blasieholmen. Kidega Carlsson visar ett första test av modellen där man på plats via mobilkameran kan gå runt en 3d-skapad byggnadsmodell och studera den ur olika vinklar exakt i den miljö där den planeras.

- Man kan tänka sig att man även använder mobilhörlurarna och att man samtidigt får information den vägen, säger Katarina Persson.

Även fast den här typen av AR-tjänst skulle fungera utmärkt i en vanlig surfplatta, kan man också tänka sig att använda speciella AR-glasögon, exempelvis Microsofts Hololens. Det skulle tillföra ett lager 3d-data som projiceras direkt i blickfältet ihop med den verkliga miljön, menar Kidega Carlsson.

3D-visualiseringar får en allt större användning i medborgardialogen inför planerade byggprojekt Stockholm stad. I Stockholmsrummet i Kulturhuset finns spännande exempel som Katarina Persson och Kidega Carlsson jobbar med.

Här kan man bland annat dra på sig en VR-hjälm och promenera runt i en virtual reality-presentation av ett planerat stadsutvecklingsprojekt på Årstafältet. Det finns även planer att visa byggplanerna för kvarteret Hästskon vid Sergels torg i virtual reality-version i Stockholmsrummet. (Se video här och bilder längst ner)

En annan ny visualiseringstjänst som Katarina Persson och Kidega Carlsson just nu tittar på handlar om att utnyttja den stora Stockholmskarta som täcker stora delar av golvet i Stockholmsrummet.

Genom att ladda ner en speciell app och sedan peka med mobilen på markerade platser på kartan skulle besökaren kunna få upp 3D-modeller på bildskärmen av planerade byggprojekt i staden.

Kidega Carlsson visar ett exempel från kvarteret Gurkan på Södermalm där besökaren via mobilappen även kan lyfta på taket och titta hur den planerade byggnaden ser ut inuti. (se video här)

Här nedanför är tre bilder från VR-presentationen från Årstafältet och en bild från kvarteret Hästskon vid Sergels torg:

 

 

 

Kategori: Okategoriserade


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments