Här är Gatuvy – trafikkontorets jättedatabas med laserskannade 3D-modeller av hela Stockholms gaturum

Postad av: SmartSthlm,

Brännkyrkagatan på Södermalm som laserskannad 3D-modell i trafikkontorets stora Gatuvy-databas. (läs hur bilden är uppbyggd längre ner i artikeln)

Välkommen till en av Stockholms stads största databaser – trafikkontorets 25 terabyte stora Gatuvy-databas. Hela Stockholms gaturum har laserskannats till exakta 3D-modeller och samtidigt avbildats med 360 graders foton.

Allt fler mätningar som stadens anställda tidigare gjorde ute i gatumiljön börjar nu flyttas in i 3D-modellerna i datorn istället.

För tre år sedan började trafikkontoret det omfattande arbetet att skanna in alla gator i Stockholms stad med hjälp av bilar utrustade med laserradar, så kallad LIDAR, 360 graderskameror och mycket exakt positioneringsutrustning.

Idag är gaturummet längs varenda liten vägsträcka i hela Stockholms stad inskannad och en del av den jättelika databasen. Även små gångvägar och träd i stadens parker är på väg in i Gatuvy-databasen.

- Nästa steg är att börja en ”omtagning” och laserskanna in vissa områden en andra gång för att även se förändringar i staden på centimeternivå. Förhoppningen framåt är att vi ska kunna avbilda runt en tredjedel av staden på nytt per år, säger Maria Roslund, ingenjör på trafikkontoret som arbetar med Gatuvy-databasen.

Redan nu är Gatuvy ett verktyg för ett växande antal verksamheter inom Stockholms stad. Det är just kombinationen av 360 gradersbilderna och de mycket exakta laserpunktsuppbyggda 3D-modellerna som gör att många mätningar och inventeringar som stadens anställda hittills gjort på plats ute i gatumiljön nu istället kan göras i datorn.

I Gatuvy-verktyget, som idag är tillgängligt på Stockholms stads intranät, finns Google Streetview-liknande 360 graders-bilder av Stockholms hela gaturum. Men ”bakom” alla byggnader och gator på bilderna ligger även de laserskannade 3D-modellerna. Det är förklaringen till att man gå in var som helst fotografierna och utföra mycket exakta mätningar.

- Själva laserdatan är extremt högupplöst. Den relativa noggrannheten är på millimeternivå, säger Johanna Thorn, som även hon är ingenjör på trafikkontoret som arbetar med Gatuvy.

Johanna Thorn och Maria Roslund, ingenjörer på trafikkontoret som arbetar med Gatuvy-databasen.

Men hur funkar tekniken? Bilden på Brännkyrkagatan här högst upp på sidan har likheter med ett vanligt foto. Men hela bilden är uppbyggd av lasermätpunkter som tillsammans skapar 3D-modellen av gaturummet. Laserradarn skickar ut ett tätt moln av laserljuspunkter i gaturummet. När de träffar en husvägg eller ett annat föremål i gatumiljön registreras det exakta avståndet för varje laserljusprick.

I mellanrummen mellan lasermätpunkterna anar man också husfasader på intilliggande gator, till vänster i bilden en husfasad ute på Hornsgatan.

Kombinationen av laserskannade 3D-modeller och vanliga foton i Gatuvy-databasen gör att varje laserpunkt i bilden från Brännkyrkagatan dessutom kunnat ”låna” rätt färg från motsvarande plats i fotot.

Trafikkontoret och stadsbyggnadskontoret är i dagsläget de största användarna av Gatuvy-databasen och nya idéer på hur Gatuvy kan användas framöver dyker upp hela tiden, berättar Johanna Thorn. Ett exempel är att använda Gatuvy för att inventera och automatavläsa trafikskyltar i gatumiljön. (se bildexempel nedan). 

- Sedan finns det säkert ytterligare många tänkbara användningsområden som ingen av oss listat ut än, säger Johanna Thorn.

Ambitionen är också att så småningom tillgängliggöra Gatuvy-databasen som öppen data så att fler än bara Stockholms stad kan använda 3D-modellerna och alla 360 gradersbilder i nya digitala tjänster. En möjlighet på riktigt lång sikt är att de laserskannade 3d-modellerna kan användas som en slags tredimensionell ”grundkarta” av Stockholms gaturum för självkörande fordon.

Den LIDAR-radarteknik som används för att laserskanna gaturummet i Gatuvy används också för att registrera den omgivande trafiken i självkörande fordon. Ett möjligt framtidsscenario är att exempelvis bussar och snöplogar som ändå kör runt i staden kan utrustas med LIDAR-radar och användas för att samla in och uppdatera laserdata till Gatuvy-databasen.

En laserpunktuppbyggd bild av Gamla stan i Gatuvys tappning.

-

Laserradarn som skannar in 3D-modellerna av Stockholms gaturum fungerar i flera avseenden ungefär som en vanlig strålkastare. Den kan bara "lysa upp" gaturummet och husfasaderna, men når nästan inget av det som finns bakom fasaderna. Men i nederkant på den här bilden från Hornsgatan har laserpunkterna även registrerat ett antal trappor inne i byggnaden.

-

Gatuvy kan också användas för att inventera och automatavläsa trafikskyltar i gatumiljön. Titta var trafikskyltarna finns i den här laserpunktsuppbyggda bilden från Hornsgatan...

-

...Trafikskyltarna har en starkt reflekterande yta som kan isoleras i Gatuvys laserpunktsuppbyggda bilder. Här syns skyltarna i rosa och röda färgtoner. I nästa steg används vanliga 360 gradersbilder från samma plats för att automatavläsa vad skylten visar.

-

Gatuvy kan också användas för att göra exakta mätningar av höjder och avstånd. I den här bilden med Skinnarviksberget på Södermalm i förgrunden representerar de röda färgerna de högsta höjderna. Blått är lägst höjd.

-

I Gatuvy-verktyg som finns på Stockholms stads intranät kan man göra exakta mätningar i stadsmiljön direkt i datorn. "Bakom" det här fotot av Münchenbryggeriet finns även den mycket exakt laserskannade 3d-modellen av byggnaden, vilken ligger till grund för mätningen av arean på fönstret i mitten av bilden.

-

-

-

En buss i på en gata i Backlura i Hässelby.

Kategori: Okategoriserade


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Subscribe to comments